Mitä on klassinen hieronta

Mitä enemmän sattuu, sitä tehokkaampi hieronta?

Näinko on?

No ei ole.

Tekemäni hieronta on napakkaa ja tuntuvaa, ja tehokasta, ja käyttämäni voimakkuus vaihtelee kehon alueesta ja käsiteltävästä lihaksesta riippuen.

Olen kohdannut asiakkaita, joille tekemäni voimakkuus ei ole ollut riittävää, ja se on toki täysin makuasia. Mielestäni kenenkään lihasta ei tarvitse murjoa, saadakseen kehossa positiivisia vaikutuksia aikaan.  Itseasiassa kudoksen liiallinen ”runnominen” voi aiheuttaa pysyviä kudosvaurioita ja mustelmia kudokseen. Erityisesti selluliittisen kudoksen hieronta ei saa koskaan olla liian kovaa, vaan kevyttä klassista hierontaa tai lymfahierontaa. Lymfahieronta on erittäin tehokas hoitomenetelmä ja hyvä esimerkki siitä, miten hyvin kevyt painallus ja pumppaus voi vähentää kipua ja turvotusta.  ”On monia tilanteita, joissa päästäisiin parempiin tuloksiin käyttämällä kevyempiä otteita.” (Hyvä Terveys 2017).

Klassinen vai urheiluhieronta?

Vaikka nykyään ei aina haluta enää eritellä klassista ja urheiluhierontaa erillisiksi käsitteiksi, haluan silti avata hieman eroja, joita mielestäni näihin kahteen ”oppikuntaan” liittyy.

Hierontatekniikoista suurin osa pohjautuu klassiseen hierontaan, joka kohdistuu kehon pehmeisiin kudoksiin, kuten ihoon, lihaskudokseen ja rasvakudokseen. Hierontaotteita on erilaisia. Jokaisella hierojalla on oma “käsialansa”, eli tapansa soveltaa otteitaan asiakkaan tarpeiden mukaan. Kosmetologina hieronnan toivottavin vaikutus on asiakkaan rentoutuminen, ihon hoitaminen ja nestekierron vilkastuttaminen. Kosmetologi ei hoida vahingoittunutta tai vammautunutta lihasta.

Urheiluhieronta on klassisen hieronnan soveltamista urheilijoiden tarpeisiin.” Urheiluhierojakoulutus sisältää samat vaatimukset kuin klassisen hierojan koulutuskin, mutta urheiluhieroja on erikoistunut lihashuoltoon, johon sisältyy mm. urheilusuorituksen jälkeinen lihashuolto, palauttava käsittely ja suoritukseen valmisteleva hieronta, joka ennaltaehkäisee vammoja. Hieronta ei lisää lihasvoimaa, mutta se auttaa suorituksessa, lämmittäen lihasta ja nopeuttaa lihaksen rentoutumista ja palautumista urheilusuorituksen jälkeen. Urheiluhieroja ottaa huomioon urheilijan lajikohtaiset tarpeet sekä kehoon vaikuttavat tärkeimmät lihasryhmät. Urheiluhieronta voi auttaa esimerkiksi penikkataudissa, jolloin hieroja venyttää pinnallisia lihaskalvoja ja painelee triggeripisteitä.

Mihin tekemäni hieronta vaikuttaa?

Hieronta ei ole ainoastaan lihaksen painelua, vaan harkittua kehonhuoltoa.

Suunnittelemani ja hoitolassani tarjoama klassinen selkä-hartiaseudun hierontapalvelu vaikuttaa mm. seuraaviin lihaksiin

selkälihakset
Kuva kirjasta Ullmann, H.F. 2009. Opas anatomiaan.

– Leveät selkälihakset (Latissimus dorsi)

– Epäkäslihas (Trapezius)

– Kolmipäinen hartialihas eli olkapäälihas (Deltoideus)

– Päänkiertäjälihas (Sternocleidomastoideus)

– Lapaluiden liikuttamiseen osallistuvat lihakset (Trapezius ja Rhomboids)

– Rintalihas (Pectoralis major): jäykkyys voi kääntää olkapäitä eteenpäin ja aiheuttaa erilaisia ongelmia ylävartalossa.

– Kallonpohja: hieronta auttaa mm.jännityspäänsärkyyn ja helpottaa huimausta.

Lihaksia muokataan syiden suuntaisesti ja poikkisyin. Hieronnan vaikutuksesta lihas joustaa paremmin.  Selkärangan päältä ei hierota. Käytän erilaisia pumppaus,- painallus,- hankaus- ja puristusotteita eri voimakkuuksilla.

Miksi 45 minuuttia?

” Vähän ja usein on parempi kuin kerralla paljon.” Tekemäni selkä-hartia-niskahieronta kestää aina maksimissaan 45 minuuttia. Tämä siitä syystä, että se on juuri sopiva aika käsitellä koko selän alue, ilman kiirettä, asiakas ehtii rauhoittua ja rentoutua, mutta aika ei ole kuitenkaan liian pitkä. Myös oman jaksamiseni, ergonomian ja käsien kunnon takia olen halunnut rajoittaa käsittelyaikaa. Valitettavan moni hieroja on joutunut lopettamaan työnsä liiallisen rasituksen takia, ja itse toivon jatkavani tätä rakastamaani työtä vielä vuosia eteenpäin. Liian pitkäkestoinen ja/tai voimakas hieronta jumiutuneisiin lihaksiin saattaa myös aiheuttaa päänsärkyä, ja lihaskipua, kun kuona-aineet lähtevät sykäyksenä liikkeelle.

Miten usein hierontaan?

Se miten usein suosittelen käymään hieronnassa, on erittäin yksilöllistä, mutta yleispätevänä ohjeena hieronta parin viikon välein auttaa varmasti ylläpitämään lihasten ja kehon hyvinvointia. Useamminkin voi toki käydä vaikka vain mieltä rentouttamassa ja virkistäytymässä. Suosittelenkin ottamaan hierontaa sarjahoitona, jotta säännöllisyys pysyy ja säästäähän siinä rahaakin. Hieronta yksinään ei auta kuitenkaan pitämään selkää kunnossa, vaan säännöllinen venyttely, hyvä sänky ja työergonomia edesauttavat selkä- ja lihasvaivojen ennaltaehkäisyssä.

Lähteet:

Halsas-Lehto, A-L. & Raivio, T. 2018. Ihonhoito Kauneudenhoitoalalla. Sanoma Pro Oy. Helsinki.

Melleri, V. 2017. Onko hieronnasta todella apua. Hyvä Terveys 8.1.2017. Saatavilla: https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/liikunta/onko-hieronnasta-todella-apua

Suomen hierojakoulut. 2019. Urheiluhieronta. Saatavilla: https://suomenhierojakoulut.fi/koulutus/urheiluhierojakoulutus/

Suomen Vodder-Lymfaterapeutit Ry. 2019. Lymfaterapia. Viitattu 27.11.2019. Saatavilla: http://www.lymfa.net/

Jätä kommentti